مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

 

معرفی جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران در سال ۱۳۹۱ با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا و دعوت از فرهیختگان، اساتید دانشگاهی، خبرگان صنعت و مطلعین کلیدی؛ مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی را با هدف شناسایی بهترین تجارب، انتخاب و تقدیر از سازمان های برتر و نهادینه سازی فرهنگ نوآوری، یادگیری و بهبود مستمر در حوزه آموزش کارکنان طراحی و تدوین نمود و تا کنون ده سال این فرآیند را در سال های 1392 الی 1402 اجرا و تقدیر از سازمان های برتر را در کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه های انسانی و با حضور جمع کثیری از مدیران و فعالین عرصه آموزش سازمانی برگزار نموده و یازدهمین دوره این فرآیند در سال 1403 برگزار خواهد شد. است.این مدل بر مبنای پنج اصل بنیادی توسعه یافته و در سه بخش توانمندسازها، فرایندها و نتایج و در سه سطح گواهینامه، تقدیرنامه (دو ستاره، سه ستاره و چهار ستاره) و تندیس(بلورین، سیمین و زرین) و در ده طبقه طراحی شده است. مدل دارای 9 معیار و 27 زیرمعیار است و با استفاده از منطق امتیازدهی رادار و بر روی بازه امتیازی 1000 ارزیابی خواهد شد.  

 تشریح مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
 
  

اهداف مدل ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

  • توسعه شبکه تعامل سازمان­ های ایرانی در عرصه آموزش و توسعه منابع انسانی و امکان تبادل و اشاعه تجارب موفق؛
  • ترویج فرهنگ خودارزیابی در میان فعالین عرصه آموزش و توسعه منابع انسانی و شناخت نقاط قوت و زمینه­ هایی قابل بهبود این حوزه؛
  • شناسایی، انتخاب و تقدیر از سازمان­های برتر در حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی؛
  • توسعه و نهادینه ­سازی یک رهیافت معتبر و سازمان­ یافته، همخوان با بوم­ اقلیم سازمان­ های ایرانی با هدف اندازه­ گیری، ارزیابی و بهینه­ کاوی فرایندها و فعالیت­ های حوزه آموزش و توسعه؛
  • آموزش و ترویج مفاهیم سرآمدی و کیفیت به مدیران و فعالین حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمان­ های ایرانی.  

اجزای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی از سه بخش تشکیل شده است:

1-اصول بنیادین مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی مبتنی بر پنج اصل بنیادین است که چارچوب کلی مدل را پی ریزی می کند. این اصول مبانی برنامه ریزی و استقرار نظام ها و فرایندهای مندرج در مدل تعالی آموزش و توسعه را فراهم می سازند و ارتباط تنگاتنگی با معیارهای مدل دارند. این ارزش ها عبارت اند از:

2-چارچوب مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

مدل تعالی آموززش و توسعه منابع انسانی از سه بخش؛ توانمندسازها، فرایندها و نتایج تشکیل شده است. توانمندسازها به عنوان عوامل محرک فرایندهای آموزش و توسعه عمل می­کنند و زمینه دستیابی به نتایج و دستاوردهای آموزشی را محقق می ­سازند. هر یک از سه بخش توانمندسازها، فرایندها و نتایج در مجموع نه معیار مدل تعالی آموزش و توسه منابع انسانی را در بر می­ گیرند.

توانمندسازها:

معیار 1- رهبری آموزش و توسعه

معیار2- استراتژی آموزش

معیار3- فرهنگ یادگیری و توسعه

فرآیندها:

معیار 4- نیازسنجی آموزشی

معیار 5- طراحی و برنامه ­ریزی آموزشی

معیار 6- مدیریت اجرایی

معیار7- ارزشیابی آموزشی

نتایج:

معیار 8- نتایج عملکردی آموزش  

معیار 9- نتایج کلیدی آموزش

این مدل به صورت چرخه طراحی شده است، به این معنا که فرایندهای حمایت شده به ­واسطه توانمندسازها پس از حصول به نتایج با استفاده از یادگیری و نوآوری بهبود می­یابد و به استعاره، گردباد یادگیری شکل می­گیرد.

فرآیندهای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی 

معیار 1- رهبری آموزش و توسعه منابع انسانی

رهبران سازمان­های متعالی در امر آموزش و توسعه، مأموريت، چشم انداز، ارزش­ها و اصول اساسی آموزش و توسعه سازمان را تعیین و نقش الگو را در فرهنگ تعالی ايفاء می ­كنند. همچنین در كاركنان برای آموزش و ياگيری ایجاد انگیزه کرده و ازاقدامات آموزشی ایشان حمايت و قدرداني می كنند. با اطمینان از طراحی و تدوين استراتژي­های آموزش مبتنی بر نيازها و اهداف کارکنان و سازمان، تضمين مي­ کنند که اقدامات و فعاليت­ های آموزشی آنها در راستای تحقق چشم­ انداز، اهداف و استراتژي­ های سازمانی است.

1-1 رهبران سازمان شخصاً در فرایند سیاست­گذاری کلان آموزش و توسعه مشارکت فعال داشته و از ترسیم ماموریت، چشم­ انداز و ارزش­های این حوزه اطمینان حاصل می­کند.

2-1 رهبران سازمان به اصول، ارزش­ها وچشم ­انداز آموزش متعهد بوده و شخصاً در توسعه فرهنگ یادگیری و آموزش نقش ­آفرینی کرده و به عنوان یک الگو عمل می­کنند. 

معیار 2- فرهنگ یادگیری و توسعه منابع انسانی

سازمان­ هاي متعالي در امر آموزش و توسعه، تلاش کارکنان برای یادگیری مستمر و خودراهبر را ارزش تلقی کرده و بستر مناسب را برای استقرار و نهادینه­سازی فرهنگ یادگیری و توسعه مستمر و جاری­ سازی ارزش­ها و اصول اساسي آموزش و توسعه، انگیزه­ های درونی و بیرونی برای کارکنان و مدیران فراهم می­کنند.

1-2 فرهنگ يادگيري وتوسعه مستمر در سازمان ایجاد و استقرار داده می­شود.

2-2 انگيزه­ هاي لازم درونی و بیرونی براي مشارکت فعال کارکنان ومدیران در آموزش و توسعه فراهم می­شود. 

معیار 3 - استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی

سازمان ­های متعالي در امر آموزش و توسعه، استراتژی­ آموزش و توسعه را با توجه به مقتضیات درونی و محیطی، ماموریت، چشم­انداز، اهداف واستراتژی­های سازمان(همسویی عمودی) واستراتژی منابع انسانی(همسویی افقی) تعریف می­ کنند تا برنامه ­های آموزشی در راستای دستیابی به استراتژی­ های محوری سازمان تدوین و اجرا شود.

1-3 استراتژی­ های حوزه آموزش از طریق تجزیه و تحلیل نیاز­ها و انتظارات ذی­نفعان تدوین و با ماموریت و استراتژی­ های حوزه منابع انسانی و سازمان همسو می­شود.

2-3 اهداف بلندمدت و کوتاه ­مدت و برنامه­ های عملیاتی آموزش و توسعه تدوین و استقرار و با استفاده از روش­ های خلاقانه و بدیع به اطلاع و آگاهی کارکنان می­ رسد.

 معیار 4- نیازسنجی آموزشی

سازمان­ هاي متعالي در امر آموزش و توسعه براي نيل به اهداف واستراتژي­هاي آموزش و ارتقاء شایستگی و توانمندي منابع انساني، نيازهاي آموزشي کارکنان ومديران خود را در سه سطح سازماني، شغلي و فردي شناسایی، تجزیه وتحليل و الويت­ بندي مي­کند.

1-4 نيازهاي آموزشی در سطح سازمان تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت ­بندی می­شود.

2-4 نيازهاي آموزشی در سطح شغل تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت­ بندی می­شود.

3-4 نيازهاي آموزشی فردي کارکنان تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت ­بندی می­شود.

4-4 نيازهاي آموزشي وتوسعه‌اي مديران تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت­ بندی می­شود. 

معیار 5 - طراحی و برنامه ریزی آموزشی

سازمان­هاي متعالي در امر آموزش و توسعه، به منظور پاسخ­گویی به حداکثر نيازهاي آموزشي شناسایی شده، برنامه­ های آموزشي کاربردي، به­ روز و متناسب نياز سازمان، شغل، فرد و در مقاطع زماني کوتاه­مدت، ميان­ مدت و بلندمدت و بر اساس اهداف واستراتژي­ هاي آموزشي، الويت­ ها، منابع وامکانات سازماني طراحي و تدوین مي­ کنند تا با ایجاد محیط یادگیری مناسب، تغييرات مورد نظر در شرکت کنندگان و فراگيران پس از اتمام آموزش ايجاد شود.

1-5 عناوین و اهداف آموزشی متناسب با نیازهای سازمانی، شغلی و فردی تعیین می ­شوند.

2-5 شرایط و مشخصات شركت­ كنندگان در آموزش به فراخور تجزیه و تحلیل­ های انجام شده و نیاز آموزشی شناسایی شده تعیین می­ شود.

3-5 محتوا و سرفصل­ های آموزشی تعیین و روش ارایه محتوای مورد نظر مشخص می­ شود.

4-5 برنامه‌ جامع آموزش سازمان تدوین و از طریق برنامه ­ریزی سالیانه پیگیری و اجرا می­ شود.

5-5 رویه ­ها، ابزارها و روش­های ارزشیابی دوره آموزش تعیین می­شود. 

معیار 6 - مدیریت اجرایی آموزش 

سازمان­هاي متعالي در امر آموزش، امکانات، منابع و بسترهاي لازم براي اجراي اثربخش برنامه­ هاي آموزشي تدوين شده با استفاده از سيستم ها و رويه­ هاي اجرايی موثر فراهم مي­کنند.

1-6 سازمان­دهی لازم در خصوص استقرار مدیریت فرایند آموزش، طراحی و بازنگری فرایندهای آموزشی، ساختار سازمانی واحد آموزش، ترکیب تحصیلی و شایستگی نیروی انسانی و .... انجام و همسو با تحولات سازمان پیگیری و بازنگری می­شود.

2-6 سيستم مديريت فرایندهای آموزش از طریق طراحی بستر سخت ­افزاری و نرم­افزاری مورد نیاز و مبتنی بر فرایندهای جاری آموزش استقرار داده می­شود.

3-6 اقدامات لازم در راستای نظارت بر اجراي فرایند آموزش و با هدف دستیابی به اهداف مورد انتظار از دوره آموزشی صورت می­گیرد.

4-6 روش­های بدیع و نوآورانه ­ای­ به منظور انتقال یادگیری و آموخته­ های فراگیران به محیط کار به خدمت گرفته می­شود. 

معیار 7 - ارزشیابی و پایش فرآیند آموزش

سازمان­هاي متعالي در امر آموزش و توسعه، چرخه آموزش شامل شرکت ­کنندگان، دوره­ هاي آموزشي، برنامه­ هاي آموزشي و فرايندهاي آموزش را مورد ارزشيابي و پایش قرار داده و از نتايج آن در جهت بازنگری و بهبود مستمر رویکردهای جاری و اتخاذ تصميم ­هاي آموزشي استفاده می­ کنند.

1-7 رویکردها و فرایندهای آموزشی ارزشیابی می­ شوند.

2-7 فرایندهای آموزش پایش و مدیریت می ­شوند. 

معیار 8- نتایج عملکردی آموزش

سازمان­ های متعالی در امر آموزش و توسعه، مجموعه ­ای از شاخص­ های عملکردی مربوط به نظام و فرایند­های آموزشی را متناسب با استراتژی، اهداف، برنامه ­ها و کارکردهای آموزش شناسایی و تعیین می­ کنند و آن را در فواصل زمانی مختلف پایش، و نتایج کسب شده را به ذینفعان این حوزه گزارش می­ دهند.

  • نتایج مثبت یا پایداری از عملکرد مورد انتظار مربوط به نظام­ ها و فرایندهای آموزشی را برای حداقل سه سال نشان می­دهند.
  • اهداف شفافی را برای نتایج کلیدی حوزه آموزش و توسعه مبتنی بر نیازها و انتظارات ذی­نفعان و مشتریان هم­سو با استراتژی­ های اتخاذ شده خود تنظیم می­ کنند.
  • دلایل و محرک­ های اصلی روندهای مشاهده شده و تاثیراتی که این نتایج از رویکردهای اتخاذ شده پذیرفته ­اند را به شکلی شفاف تشریح می­کنند.
  • عملکرد و نتایج آینده را پیش­بینی می­کنند.
  • نحوه دستیابی به نتایج کلیدی حوزه آموزش را در مقایسه با سازمان­ های مشابه درک کرده و از این داده­ ها در موارد مقتضی، برای هدف­ گذاری استفاده می­ کنند.
  • نتایج را به فراخور نیاز و برای درک نیازها و انتظارات ذی­نفعان و مشتریان بخش­ بندی می­کنند.

1-8 نتایج عملکردی نیازسنجی آموزشی

2-8 نتایج عملکردی طراحی آموزشی

3-8 نتایج عملکردی برنامه­ ریزی آموزشی

4-8 نتایج عملکردی مدیریت اجرایی 

5-8 نتایج عملکردی ارزشيابي آموزش 

معیار 9 - نتایج کلیدی سازمانی

سازمان­ های متعالی در امر آموزش و توسعه، مجموعه ­ای از شاخص­ های کلیدی سازمان و دستاوردهای مالی و غیرمالیِ(ملموس و ناملموس) متاثر از فرایندها و فعالیت­ های حوزه آموزش و توسعه را بر مبنای نیازها و انتظارات ذی­نفعان و مشتریان شناسایی و در راستای تعیین جاری­ سازی موفق استراتژی­ ها و خط­مشی­ های پشتیبان اندازه­ گیری می­ کنند و نتایج آن را در اختیار ذینفعان این حوزه قرار می­دهند.

این شاخص­ ها:

  • نتایج مثبت یا پایداری از دستاوردهای کلیدی متاثر ازاقدامات و فعالیت­های حوزه آموزش را برای حداقل سه سال نشان می­دهند.
  • اهداف شفافی را برای نتایج کلیدی حوزه آموزش و توسعه مبتنی بر نیازها و انتظارات ذی­نفعان و مشتریان هم­سو با استراتژی­های اتخاذ شده تنظیم می­کنند.
  • دلایل و محرک­های اصلی روندهای مشاهده شده و تاثیراتی که این نتایج از رویکردهای اتخاذ شده پذیرفته­اند را به شکلی شفاف تشریح می­کنند.
  • عملکرد و نتایج آینده را پیش­بینی می­کنند.
  • نحوه دستیابی خود به نتایج کلیدی حوزه آموزش را در مقایسه با سازمان­های مشابه درک کرده و از این داده­ها در موارد مقتضی، برای هدف­گذاری استفاده می­کنند.
  • نتایج را به فراخور نیاز و برای درک نیازها و انتظارات ذی­نفعان و مشتریان بخش­بندی می­کنند.

1-9 برداشت­ها

2-9 دستاوردهای کلیدی سازمانی

اوزان و امتیازات معیارهای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

در شکل زیر چارچوب مدل تعالی آموزش و توسعه و در جدول زیر نیز توزیع امتیازهای هر یک از معیارها و زیرمعیارهای مدل تعالی آموزش و توسعه بر حسب اهمیت و اوزان نشان داده شده است. همچین محتوای مدل در قالب نه معیار به تفصیل تشریح خواهد شد.

ارتباط بین اصول بنیادین و معیارهای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

 

سطوح تعالی جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

3-نظام ارزیابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی

مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی در بطن خود برای امتیازدهی معیارها از منطق رادار استفاده می­کند که شامل 4 عنصر زیر است:

  • نتایج مورد نیاز
  • طرح ریزی و توسعه رویکردها
  • جاری­ سازی رویکردها
  • ارزیابی و اصلاح رویکردها و جاری­ سازی

زمانی­ که مدل تعالی آموزش و توسعه در یک سازمان استفاده می ­شود، باید در هر یک از اجزای معیارهای بخش توانمندسازها و فرایندها، عناصر طرح ریزی و توسعه رویکردها، جاری­ سازی و ارزیابی و اصلاح رویکردها و در هر یک از اجزای معیارهای بخش نتایج، عنصر نتایج مورد انتظار این منطق مورد بررسی قرار گیرد.

تلفیق منطق امتیازدهی و اجزای معیارهای مدل می ­تواند در برانگیختن تفکر و چگونگی بررسی حوزه آموزش و توسعه در سازمان مورد استفاده قرار گیرد و منجر به طرح و جستجوی پرسش ­هایی همچون، چگونگی رویکردهای مورد استفاده، چگونگی جاری سازی رویکردها و چگونگی اندازه­ گیری اثربخشی مسیرهای انتخابی شود. همچنین منطق امتیازدهی می­تواند به عنوان روش تحلیل ساخت یافته مسائل استفاده شود. به بیانی دقیق­تر عناصر منطق امتیازدهی رادار، ساختاری را جهت کار بر روی فرایندها، پروژه­ ها یا رویکردها و شناسایی مشکلات آنها ارائه می­دهد. 

دانلود مستندات حضور در یازدهمین دوره جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی 

                                   

 

دانلود کتاب مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی          دانلود راهنمای ثبت نام در "یازدهمین دوره جایزه تعالی آموزش"    

                                                      

.                  .                                   

 دانلود پوستر جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی              دانلود فرم ثبت نام در جایزه تعالی آموزش و توسعه 

                                                 

ارتباط با دبیرخانه

شماره تماس: 86036812-86036814-021 – 09385356087

آدرس سایت: www.istd.ir

پست الکترونیک: [email protected]