مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
معرفی جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران در سال ۱۳۹۱ با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا و دعوت از فرهیختگان، اساتید دانشگاهی، خبرگان صنعت و مطلعین کلیدی؛ مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی را با هدف شناسایی بهترین تجارب، انتخاب و تقدیر از سازمان های برتر و نهادینه سازی فرهنگ نوآوری، یادگیری و بهبود مستمر در حوزه آموزش کارکنان طراحی و تدوین نمود و تا کنون ده سال این فرآیند را در سال های 1392 الی 1402 اجرا و تقدیر از سازمان های برتر را در کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه های انسانی و با حضور جمع کثیری از مدیران و فعالین عرصه آموزش سازمانی برگزار نموده و یازدهمین دوره این فرآیند در سال 1403 برگزار خواهد شد. است.این مدل بر مبنای پنج اصل بنیادی توسعه یافته و در سه بخش توانمندسازها، فرایندها و نتایج و در سه سطح گواهینامه، تقدیرنامه (دو ستاره، سه ستاره و چهار ستاره) و تندیس(بلورین، سیمین و زرین) و در ده طبقه طراحی شده است. مدل دارای 9 معیار و 27 زیرمعیار است و با استفاده از منطق امتیازدهی رادار و بر روی بازه امتیازی 1000 ارزیابی خواهد شد.
اهداف مدل ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
- توسعه شبکه تعامل سازمان های ایرانی در عرصه آموزش و توسعه منابع انسانی و امکان تبادل و اشاعه تجارب موفق؛
- ترویج فرهنگ خودارزیابی در میان فعالین عرصه آموزش و توسعه منابع انسانی و شناخت نقاط قوت و زمینه هایی قابل بهبود این حوزه؛
- شناسایی، انتخاب و تقدیر از سازمانهای برتر در حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی؛
- توسعه و نهادینه سازی یک رهیافت معتبر و سازمان یافته، همخوان با بوم اقلیم سازمان های ایرانی با هدف اندازه گیری، ارزیابی و بهینه کاوی فرایندها و فعالیت های حوزه آموزش و توسعه؛
- آموزش و ترویج مفاهیم سرآمدی و کیفیت به مدیران و فعالین حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمان های ایرانی.
اجزای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی از سه بخش تشکیل شده است:
1-اصول بنیادین مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی مبتنی بر پنج اصل بنیادین است که چارچوب کلی مدل را پی ریزی می کند. این اصول مبانی برنامه ریزی و استقرار نظام ها و فرایندهای مندرج در مدل تعالی آموزش و توسعه را فراهم می سازند و ارتباط تنگاتنگی با معیارهای مدل دارند. این ارزش ها عبارت اند از:
2-چارچوب مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
مدل تعالی آموززش و توسعه منابع انسانی از سه بخش؛ توانمندسازها، فرایندها و نتایج تشکیل شده است. توانمندسازها به عنوان عوامل محرک فرایندهای آموزش و توسعه عمل میکنند و زمینه دستیابی به نتایج و دستاوردهای آموزشی را محقق می سازند. هر یک از سه بخش توانمندسازها، فرایندها و نتایج در مجموع نه معیار مدل تعالی آموزش و توسه منابع انسانی را در بر می گیرند.
توانمندسازها:
معیار 1- رهبری آموزش و توسعه
معیار2- استراتژی آموزش
معیار3- فرهنگ یادگیری و توسعه
فرآیندها:
معیار 4- نیازسنجی آموزشی
معیار 5- طراحی و برنامه ریزی آموزشی
معیار 6- مدیریت اجرایی
معیار7- ارزشیابی آموزشی
نتایج:
معیار 8- نتایج عملکردی آموزش
معیار 9- نتایج کلیدی آموزش
این مدل به صورت چرخه طراحی شده است، به این معنا که فرایندهای حمایت شده به واسطه توانمندسازها پس از حصول به نتایج با استفاده از یادگیری و نوآوری بهبود مییابد و به استعاره، گردباد یادگیری شکل میگیرد.
فرآیندهای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
معیار 1- رهبری آموزش و توسعه منابع انسانی
رهبران سازمانهای متعالی در امر آموزش و توسعه، مأموريت، چشم انداز، ارزشها و اصول اساسی آموزش و توسعه سازمان را تعیین و نقش الگو را در فرهنگ تعالی ايفاء می كنند. همچنین در كاركنان برای آموزش و ياگيری ایجاد انگیزه کرده و ازاقدامات آموزشی ایشان حمايت و قدرداني می كنند. با اطمینان از طراحی و تدوين استراتژيهای آموزش مبتنی بر نيازها و اهداف کارکنان و سازمان، تضمين مي کنند که اقدامات و فعاليت های آموزشی آنها در راستای تحقق چشم انداز، اهداف و استراتژي های سازمانی است.
1-1 رهبران سازمان شخصاً در فرایند سیاستگذاری کلان آموزش و توسعه مشارکت فعال داشته و از ترسیم ماموریت، چشم انداز و ارزشهای این حوزه اطمینان حاصل میکند.
2-1 رهبران سازمان به اصول، ارزشها وچشم انداز آموزش متعهد بوده و شخصاً در توسعه فرهنگ یادگیری و آموزش نقش آفرینی کرده و به عنوان یک الگو عمل میکنند.
معیار 2- فرهنگ یادگیری و توسعه منابع انسانی
سازمان هاي متعالي در امر آموزش و توسعه، تلاش کارکنان برای یادگیری مستمر و خودراهبر را ارزش تلقی کرده و بستر مناسب را برای استقرار و نهادینهسازی فرهنگ یادگیری و توسعه مستمر و جاری سازی ارزشها و اصول اساسي آموزش و توسعه، انگیزه های درونی و بیرونی برای کارکنان و مدیران فراهم میکنند.
1-2 فرهنگ يادگيري وتوسعه مستمر در سازمان ایجاد و استقرار داده میشود.
2-2 انگيزه هاي لازم درونی و بیرونی براي مشارکت فعال کارکنان ومدیران در آموزش و توسعه فراهم میشود.
معیار 3 - استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی
سازمان های متعالي در امر آموزش و توسعه، استراتژی آموزش و توسعه را با توجه به مقتضیات درونی و محیطی، ماموریت، چشمانداز، اهداف واستراتژیهای سازمان(همسویی عمودی) واستراتژی منابع انسانی(همسویی افقی) تعریف می کنند تا برنامه های آموزشی در راستای دستیابی به استراتژی های محوری سازمان تدوین و اجرا شود.
1-3 استراتژی های حوزه آموزش از طریق تجزیه و تحلیل نیازها و انتظارات ذینفعان تدوین و با ماموریت و استراتژی های حوزه منابع انسانی و سازمان همسو میشود.
2-3 اهداف بلندمدت و کوتاه مدت و برنامه های عملیاتی آموزش و توسعه تدوین و استقرار و با استفاده از روش های خلاقانه و بدیع به اطلاع و آگاهی کارکنان می رسد.
معیار 4- نیازسنجی آموزشی
سازمان هاي متعالي در امر آموزش و توسعه براي نيل به اهداف واستراتژيهاي آموزش و ارتقاء شایستگی و توانمندي منابع انساني، نيازهاي آموزشي کارکنان ومديران خود را در سه سطح سازماني، شغلي و فردي شناسایی، تجزیه وتحليل و الويت بندي ميکند.
1-4 نيازهاي آموزشی در سطح سازمان تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت بندی میشود.
2-4 نيازهاي آموزشی در سطح شغل تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت بندی میشود.
3-4 نيازهاي آموزشی فردي کارکنان تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت بندی میشود.
4-4 نيازهاي آموزشي وتوسعهاي مديران تجزيه وتحليل، شناسایی و اولویت بندی میشود.
معیار 5 - طراحی و برنامه ریزی آموزشی
سازمانهاي متعالي در امر آموزش و توسعه، به منظور پاسخگویی به حداکثر نيازهاي آموزشي شناسایی شده، برنامه های آموزشي کاربردي، به روز و متناسب نياز سازمان، شغل، فرد و در مقاطع زماني کوتاهمدت، ميان مدت و بلندمدت و بر اساس اهداف واستراتژي هاي آموزشي، الويت ها، منابع وامکانات سازماني طراحي و تدوین مي کنند تا با ایجاد محیط یادگیری مناسب، تغييرات مورد نظر در شرکت کنندگان و فراگيران پس از اتمام آموزش ايجاد شود.
1-5 عناوین و اهداف آموزشی متناسب با نیازهای سازمانی، شغلی و فردی تعیین می شوند.
2-5 شرایط و مشخصات شركت كنندگان در آموزش به فراخور تجزیه و تحلیل های انجام شده و نیاز آموزشی شناسایی شده تعیین می شود.
3-5 محتوا و سرفصل های آموزشی تعیین و روش ارایه محتوای مورد نظر مشخص می شود.
4-5 برنامه جامع آموزش سازمان تدوین و از طریق برنامه ریزی سالیانه پیگیری و اجرا می شود.
5-5 رویه ها، ابزارها و روشهای ارزشیابی دوره آموزش تعیین میشود.
معیار 6 - مدیریت اجرایی آموزش
سازمانهاي متعالي در امر آموزش، امکانات، منابع و بسترهاي لازم براي اجراي اثربخش برنامه هاي آموزشي تدوين شده با استفاده از سيستم ها و رويه هاي اجرايی موثر فراهم ميکنند.
1-6 سازماندهی لازم در خصوص استقرار مدیریت فرایند آموزش، طراحی و بازنگری فرایندهای آموزشی، ساختار سازمانی واحد آموزش، ترکیب تحصیلی و شایستگی نیروی انسانی و .... انجام و همسو با تحولات سازمان پیگیری و بازنگری میشود.
2-6 سيستم مديريت فرایندهای آموزش از طریق طراحی بستر سخت افزاری و نرمافزاری مورد نیاز و مبتنی بر فرایندهای جاری آموزش استقرار داده میشود.
3-6 اقدامات لازم در راستای نظارت بر اجراي فرایند آموزش و با هدف دستیابی به اهداف مورد انتظار از دوره آموزشی صورت میگیرد.
4-6 روشهای بدیع و نوآورانه ای به منظور انتقال یادگیری و آموخته های فراگیران به محیط کار به خدمت گرفته میشود.
معیار 7 - ارزشیابی و پایش فرآیند آموزش
سازمانهاي متعالي در امر آموزش و توسعه، چرخه آموزش شامل شرکت کنندگان، دوره هاي آموزشي، برنامه هاي آموزشي و فرايندهاي آموزش را مورد ارزشيابي و پایش قرار داده و از نتايج آن در جهت بازنگری و بهبود مستمر رویکردهای جاری و اتخاذ تصميم هاي آموزشي استفاده می کنند.
1-7 رویکردها و فرایندهای آموزشی ارزشیابی می شوند.
2-7 فرایندهای آموزش پایش و مدیریت می شوند.
معیار 8- نتایج عملکردی آموزش
سازمان های متعالی در امر آموزش و توسعه، مجموعه ای از شاخص های عملکردی مربوط به نظام و فرایندهای آموزشی را متناسب با استراتژی، اهداف، برنامه ها و کارکردهای آموزش شناسایی و تعیین می کنند و آن را در فواصل زمانی مختلف پایش، و نتایج کسب شده را به ذینفعان این حوزه گزارش می دهند.
- نتایج مثبت یا پایداری از عملکرد مورد انتظار مربوط به نظام ها و فرایندهای آموزشی را برای حداقل سه سال نشان میدهند.
- اهداف شفافی را برای نتایج کلیدی حوزه آموزش و توسعه مبتنی بر نیازها و انتظارات ذینفعان و مشتریان همسو با استراتژی های اتخاذ شده خود تنظیم می کنند.
- دلایل و محرک های اصلی روندهای مشاهده شده و تاثیراتی که این نتایج از رویکردهای اتخاذ شده پذیرفته اند را به شکلی شفاف تشریح میکنند.
- عملکرد و نتایج آینده را پیشبینی میکنند.
- نحوه دستیابی به نتایج کلیدی حوزه آموزش را در مقایسه با سازمان های مشابه درک کرده و از این داده ها در موارد مقتضی، برای هدف گذاری استفاده می کنند.
- نتایج را به فراخور نیاز و برای درک نیازها و انتظارات ذینفعان و مشتریان بخش بندی میکنند.
1-8 نتایج عملکردی نیازسنجی آموزشی
2-8 نتایج عملکردی طراحی آموزشی
3-8 نتایج عملکردی برنامه ریزی آموزشی
4-8 نتایج عملکردی مدیریت اجرایی
5-8 نتایج عملکردی ارزشيابي آموزش
معیار 9 - نتایج کلیدی سازمانی
سازمان های متعالی در امر آموزش و توسعه، مجموعه ای از شاخص های کلیدی سازمان و دستاوردهای مالی و غیرمالیِ(ملموس و ناملموس) متاثر از فرایندها و فعالیت های حوزه آموزش و توسعه را بر مبنای نیازها و انتظارات ذینفعان و مشتریان شناسایی و در راستای تعیین جاری سازی موفق استراتژی ها و خطمشی های پشتیبان اندازه گیری می کنند و نتایج آن را در اختیار ذینفعان این حوزه قرار میدهند.
این شاخص ها:
- نتایج مثبت یا پایداری از دستاوردهای کلیدی متاثر ازاقدامات و فعالیتهای حوزه آموزش را برای حداقل سه سال نشان میدهند.
- اهداف شفافی را برای نتایج کلیدی حوزه آموزش و توسعه مبتنی بر نیازها و انتظارات ذینفعان و مشتریان همسو با استراتژیهای اتخاذ شده تنظیم میکنند.
- دلایل و محرکهای اصلی روندهای مشاهده شده و تاثیراتی که این نتایج از رویکردهای اتخاذ شده پذیرفتهاند را به شکلی شفاف تشریح میکنند.
- عملکرد و نتایج آینده را پیشبینی میکنند.
- نحوه دستیابی خود به نتایج کلیدی حوزه آموزش را در مقایسه با سازمانهای مشابه درک کرده و از این دادهها در موارد مقتضی، برای هدفگذاری استفاده میکنند.
- نتایج را به فراخور نیاز و برای درک نیازها و انتظارات ذینفعان و مشتریان بخشبندی میکنند.
1-9 برداشتها
2-9 دستاوردهای کلیدی سازمانی
اوزان و امتیازات معیارهای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
در شکل زیر چارچوب مدل تعالی آموزش و توسعه و در جدول زیر نیز توزیع امتیازهای هر یک از معیارها و زیرمعیارهای مدل تعالی آموزش و توسعه بر حسب اهمیت و اوزان نشان داده شده است. همچین محتوای مدل در قالب نه معیار به تفصیل تشریح خواهد شد.
ارتباط بین اصول بنیادین و معیارهای مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
سطوح تعالی جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
3-نظام ارزیابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی در بطن خود برای امتیازدهی معیارها از منطق رادار استفاده میکند که شامل 4 عنصر زیر است:
- نتایج مورد نیاز
- طرح ریزی و توسعه رویکردها
- جاری سازی رویکردها
- ارزیابی و اصلاح رویکردها و جاری سازی
زمانی که مدل تعالی آموزش و توسعه در یک سازمان استفاده می شود، باید در هر یک از اجزای معیارهای بخش توانمندسازها و فرایندها، عناصر طرح ریزی و توسعه رویکردها، جاری سازی و ارزیابی و اصلاح رویکردها و در هر یک از اجزای معیارهای بخش نتایج، عنصر نتایج مورد انتظار این منطق مورد بررسی قرار گیرد.
تلفیق منطق امتیازدهی و اجزای معیارهای مدل می تواند در برانگیختن تفکر و چگونگی بررسی حوزه آموزش و توسعه در سازمان مورد استفاده قرار گیرد و منجر به طرح و جستجوی پرسش هایی همچون، چگونگی رویکردهای مورد استفاده، چگونگی جاری سازی رویکردها و چگونگی اندازه گیری اثربخشی مسیرهای انتخابی شود. همچنین منطق امتیازدهی میتواند به عنوان روش تحلیل ساخت یافته مسائل استفاده شود. به بیانی دقیقتر عناصر منطق امتیازدهی رادار، ساختاری را جهت کار بر روی فرایندها، پروژه ها یا رویکردها و شناسایی مشکلات آنها ارائه میدهد.
دانلود مستندات حضور در یازدهمین دوره جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
دانلود کتاب مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی دانلود راهنمای ثبت نام در "یازدهمین دوره جایزه تعالی آموزش"
دانلود پوستر جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی دانلود فرم ثبت نام در جایزه تعالی آموزش و توسعه
ارتباط با دبیرخانه
شماره تماس: 86036812-86036814-021 – 09385356087
آدرس سایت: www.istd.ir
پست الکترونیک: [email protected]